Arduino IDE on Debian 7 Wheezy

Hej!

Jag har ett problem med att kommunicera med min Arduino Uno R3 under
Debian 7 Wheezy.

Jag har installerat Arudino-paketet (1.0.1 = gammalt, men det som
finns i repon).

När jag ansluter mn Arduino över USB, är menyvalet Tools > Serial
valbart, och jag ser min serieport där (typ /dev/ttyACMX, där X är en
siffra typ 0, 1 eller 2).

Men när jag laddar upp min kod så får jag ett felmeddelande "Error
opening serial port /dev/ttyACMX", och menyvalet Tools > Serial blir
grått (ej valbart).

Om jag kör Arduino IDE som root fungerar det dock, vilket leder mig
till att tro att det är ett behörighetsproblem.

Jag har följt instrutionerna under
http://playground.arduino.cc/Linux/Debian och har Jag har
librxtx2.2pre2-11.

Jag har även tittat på http://playground.arduino.cc/Linux/All och lagt
till mig själv i gruppen dialout Instruktionerna under "Now we have to
check if you have permission on the lock folder: " kan jag dock inte
följa eftersom jag saknar /usr/lib/tmpfiles.d/legacy.conf.

Någon som har ett bra tips?

Staffan
.
--