Re: Försöker ladda ner senaste Jessie netinst och installera mha usb-minne.

On 2014-05-04 16:42, Sven Arvidsson wrote:
On Sun, 2014-05-04 at 15:14 +0200, Thomas Dahlén wrote:
Hej!

Jag har laddat ner iso av Debian Jessie till ett usb-minne för att sen
kunna installera det på en gammal testmaskin
->
http://cdimage.debian.org/cdimage/weekly-builds/i386/iso-cd/debian-testing-i386-netinst.iso
stoppar in usb-minne på maskinen jag använt för nerladdningen sen kör jag
umount
cp debian-testing-i386-netinst.iso /dev/sdb1
sync

bootar maskinen jag vill installera på med usb-minnet i - får
felmeddelande "isolinux.bin missing or corrupt"
jag konstaterar att filen "isolinux.bin" finns på usb-stickan (i
katalogen "isolinux").

Jag har testat med olika målmaskiner och även med annan version av Jessie
http://cdimage.debian.org/cdimage/jessie_di_alpha_1/i386/iso-cd/debian-jessie-DI-a1-i386-netinst.iso

Är det någon som har ett tips ang detta tar jag tacksamt emot det.
Det verkar som om det skulle kunna vara problem med Hybrid-ISO och vissa
BIOS:
http://en.community.dell.com/techcenter/b/techcenter/archive/2012/02/29/hybrid-iso-images-on-dell-servers.aspx

Det där är ju specifikt råd för Dell, men jag skulle inte bli förvånad
om andra tillverkare har samma problem.

Hej Sven!
Tack, där var förklaringen!
Mina fyra testmaskiner är alla av fabrikatet Dell!
Läste dokumentet/länken du mailade - den ändringen i BIOS går inte att göra på två av de maskiner jag testat så jag släpper frågan men med den sköna känslan att ha en förklaring och därmed inte behöva fundera på varför. Tack!
Mvh
Thomas