Re: FTP

> Hej!
>
> Jag har satt upp en FTP-server (proftpd) på en RaspberryPi. Funkar
> utmärkt.
> Men, jag skulle vilja tillåta flera användare med olika ID för att
> enkelt kunna låta "kreti och pleti" tillfälligt använda servern.
>
> Helst ska alla använda samma directory och kunna både skriva och läsa
> men bara radera sina egna filer.

Du kanske kan utgå från följande artikel som start?

    http://debian-administration.org/article/228/

Det du efterfrågar är att sätta sticky bit på katalogerna med t ex

    chmod 1777 katalog

Det gör att alla kan skapa filer men endast filägaren, katalogägaren eller
root kan döpa om eller radera filer.

Om det inte räcker för dig kanske du vill titta på Access Control Lists, ACL,
som tillhandahålls med paketet acl (och stöd i kärnan osv men det kommer
som standard numer). Med acl kan du sätta finkorniga rättigheter, t ex
individuella rättigheter per användare eller grupp.

--
Per