Re: Debian Gnome 3

Den 3 april 2014 16:23 skrev Anders Jackson <anders.jackson@gmail.com>:

Den 2 apr 2014 23:26 skrev "Rolf Edlund" <rolfewise@gmail.com>:

> Hej!

Hej

> Hur kommer det sig, att varje gång som jag har testat Debian Gnome 3 aldrig har fungerat på min laptop. Den startar bara upp i sk. "Gnome 2" läge. Alla andra distar jag provat som kör Gnome 3, funkar hur bra som hällst. Som t.ex Fedora mm..

Gnome3 kräver 3d-accelererar grafik av rätt sent snitt för att fungera, har jag för mig. Jag kör med dubbla skärmar och övergivit Gnome3.

Jo jag har läst någonstanns att Gnome3 har problem med just flera skärmar.

Om de kräver systemd så kommer jag nog att byta miljö ändå.

Ok.

Har väl inte det allra häftigaste grafikkortet (APU E-300 med Radeon HD 6310), men att det har funkat perfekt i andra distar. Men det kanske är som Sven säger, att den rätta firmware saknas i Debian Live. Har inte orkat testa, utan bara konstaterat att Gnome3 inte fungerat.

Kör själv XFCE och är väldigt nöjd med den. Och vad jag läst, så kommer Debian att gå över från Gnome till XFCE som default DE, iom v.8 (Jessie).

> Det verkar nästan som om Debian Gnome, kräver att man har en super-duper-dator?

Det är Gnome 3 som kräver tillräckligt bra 3d-stöd samt börjar få krav på systemd. (kolla gärna Linus senaste utbrott på användare som sänder in undermåliga patchar) ;-)

Direkt URL ?

På något sätt, så gillar jag Linus. ;)

--
/Rolf