Re: Test av brandvägg

On Fri, 28 Mar 2014 14:24:54 +0100
Rolf Edlund <rolfewise@gmail.com> wrote:

> Får tacka för dom tips på brandväggstest sidor som finns !
>
> Anders, när jag som sagt gick in på www.pts.se och klickade mig
> vidare till deras test av datorer. Så fick jag en varning om, att
> testan inte är säker. Fick samma varning oberoende om jag använde min
> dator, eller mobilen. Varningen måste ha kommit från deras hemsida.
> Kanske dom då använde en beta, Vad vet jag.
>
> När jag nu går in på den sidan, så får jag inte längre varningen.
> Innan vågade jag inte använda testen. Men eftersom jag inte längre
> får det, så startade jag mätningen. Stog att själva mätningen skulle
> [...]

Testade två gånger.

Första gången hittade testet min lilla FTP-server och berättade om det.
Inga säkerhetsrisker enligt PTS dock. De tre andra datorerna syntes
inte, som väntat.
Andra gången hade jag stängt av FTP-servern och testet hittade inget.

Första gången skulle testet ta 1 minut men tog 12. Andra testet skulle
ta 14 minuter men tog knappt 2. Prognosen är alltså inte mycket att bry
sig om.

/Janne