Re: [OT] Telia ADSL och SSH

Hej Jens!

Tack!
Bra beskrivning på Telias hemsida, nu ska jag göra om kopplingen (som gjorts av en elektriker) så jag slipper detta.
Mvh
Thomas

Den 25 februari 2014 09:51 skrev Jens Andersson <jason@barbanet.com>:
> Jag har Tyfons ADSL och ett parallellkopplat jack. När jag lyfter
> luren
> vid det jack där ADSL-modet/min server är ansluten bryts internet. Går
> det att koppla så att telefoni och internet fungerar samtidigt? Hur
> gör
> man en korrekt kabeldragning?

Då har du kopplat fel. Kolla
http://www.telia.se/privat/support/bredbandviatelejacket/kopplainbbviatelejacket

Du måste ha ADSL-modemet kopplat före alla andra telefoner. Det
innebär att splittern (filterburken) måste sitta i det första jacket
på inkommande teleledning. Dessutom måste du koppla så att alla
telefoner sitter kopplade _bara_ på splitterns telefon-utgång.

/jens

Jens Andersson                  jason@barbanet.com
VHF: SC8895                         MMSI:265586130
PGP finger print:
BD36 399B 2594 74DA  EFAB B72C B655 55D1

--
Thomas Dahlén