Val av databas

Hej!
Ska installera phpbb3 - där kan man välja mellan mysql, pgsql samt
sqlite. SQLite förefaller väldigt smidig när man läser på dess hemsida
men jag ska även installera Wordpress och där är standarden PHP och
MySQL. Jag har noterat att många byter från MySQL till MariaDB.

Är det någon som har ett gott råd vid valet av databas till phpbb3?
Är det en god tanke att installera Wordpress enligt Debian
https://wiki.debian.org/WordPress och kanske längre fram byta från MySQL
till MariaDB. Kanske både Debian och Wordpress kommer införa mariaDB som
"standardval"?

Mvh
Thomas

______________________ Thomas Dahlén mobil: +46 70 710 64 54