Re: Kan man vara ner en extern USB-disk mha hdparm -i

On Wed, 2014-02-12 at 10:22 +0100, Thomas Dahlén wrote:
> Jag lyckas vara ner inbyggda diskar genom "hdparm -i" men det fungerar
> inte på USB-diskar (som jag använder för backup). Är det någon vet om
> det är möjligt (eller om det inte går)?

Tyvärr tror jag det beror helt på vilket USB-kabinett du använder, vissa
stödjer det, vissa gör det inte, det är en likadan situation med att
läsa SMART-data från en disk via USB.

Se även första svaret här:
https://superuser.com/questions/651880/force-spin-down-of-external-hard-drive-on-linux-raspberry-pi

--