Krypterad disk på laptop

Hej!

Jag vill ha disken på min laptop krypterad men får inte installationen att fungera. Är det någon som vet hur det går till så är jag tacksam för råd. Jag har efter att konfigurerat krypterade volymer kommit fram till följande läge i installationen:

Krypterad volym /sda2_crypt) - 315.7 GB Linux device-mapper (crypt

Nr 1    317.7 GB f ext4

Krypterad volym (sda3_crypt) – 3.8 GB Linux device-mapper (crypt)

(>>>Här saknar jag typ Nr1)

SCSI1 (0,0,0) (sda) – 320.1 GB ATA HITACHI HTS 72503

> 1.0 MB LEDIGT UTRYMME

> Nr 1 510.7 MB B F EFIstart

> Nr2 315.7 GB K kryptering (sda2_crypt)

> Nr 3 3.8 GB B K EFIstartl

> 335.4 kB LEDIGT UTRYMME

<Gå tillbaka>

Jag går in på EFIstart på Nr 3 ovan - får felmeddelandet:

Partitionen används!
Inga ändringar kan göras på partition nr 3 på SCSI1 (0,0,0) (sda) av följande anledningar: Används som fysisk volym för den krypterade volymen sda3_crypt

<Fortsätt>

Går jag in på ”Krypterad volym (sda3_crypt) – 3.8 GB Linux device-mapper (crypt)” kommer följande meddelande: Du har valt att partitioner en hel enhet. Om du fortsätter med att skapa en ny partitionstabell på den här enheten så kommer alla nuvarande partitioner att tas bort. Observera att du kommer att kunna ångra den här den här åtgärden senare om vill. Skapa en ny och tom partitionstabell på den här enheten?

<Gå tillbaka> <Ja> <Nej>

Jag ska väl inte partitionera volymen som jag tidigare under installation valt

Krypterad volym sda2_crypt ser ju ut att vara rätt men växlingsutrymmet sda3_crypt blir inte rätt.

Mvh

Thomas

Thomas Dahlén
mobil: +46 70 710 64 54