Installationsfråga - EFIstart och partitionering

Hej!

Jag håller på och installerar om en laptop (Lenovo Thinkpad E135) för att få hela disken krypterad.

Först lite kuriosa om första stegen i installationsprocessen; Jag kör expert-install och lyckas först lösa problemet med saknad firmware ”/rtl_nic//rtl8168e-3.fw” genom ”ctrl-alt F2” och först prövar jag att kopiera in drivrutinen i /lib/firmware och sen fortsätta installationen men installationsprogrammet hittar inte drivrutinen,  så jag hoppar tillbaka till console-läget och monterar usb-disken och då fungerar det! Enligt vad jag läst ska installationsprogrammet leta i /lib/firmware men i mitt fall verkar det inte vara så. Hur som helst så fungerar det.

Fortsätter installationen och under
”Partitioner hårddiskar” väljer jag att partionera hela disken: SCSI1 (0,0,0) (sda) – 320.1 GB ATA HITACHI HTS 72503.  Jag får följande förslag:

> 1.0 MB LEDIGT UTRYMME

> Nr 1 510.7 MB B F EFIstart

> Nr2 315.7 GB EXT4

> Nr 3 3.8 GB växl

> 335.4 kB LEDIGT UTRYMME

Är det någon som vet och kan förklara vad EFIstart är och vad jag bör göra för att få en partition med system och home samt en med växlingsutrymme - allt krypterat.

Mvh
Thomas Dahlén

Thomas Dahlén
mobil: +46 70 710 64 54