Re: NAS som kan köra vanlig Debian / miniserver

Jag använder ett ganska billigt miniITX-moderkort (Asus) med passivt kyld Intel Atom D525 (1,8 GHz, 2 kärnor), det har ett par år på nacken nu. Chassit är ett Antec ISK110, ett väldigt litet som man kan montera på baksidan av en skärm om man vill. Jag har det stående i en bokhylla. Har 4GB RAM, vilket är max. Chassit rymmer endast två 2,5" hårddiskar, men det känns inte som några problem i dag, lagringsdisken är en WD Red 1 TB. Systemdisken är en 60 GB Intel SSD. Använder servern som dels fildelning i lokala nätverket, men också som Teamspeak 3-server och som spelserver över nätet för spelet Trackmania2. Operativsystemet är såklart Debian (7.0). Jag har inte mätt exakt hur mycket den drar, men det är inte många watt.

Mvh
Tobias