flasheländet

Hej!

Idag brast det. Igen. Jag kanske är överkänslig.

En tid har flash/firefox gnällt över att flash måste uppdateras. Idag
tänkte jag att ok, då gör jag väl det då. Inte för att jag gillar flash
men för att webutvecklare verkar gilla flash och Adobe verkar ha så
svårt att få till en version utan alltför många säkerhetsluckor. Det
kanske inte går att skriva en plugin utan säkerhetsluckor, vad vet
jag...

Adobe meddelar att nuvarande version är den sista för Linux men att
säkerhetsuppdateringar kommer att finnas. Det finns ingen .deb trots
att det förmodligen är det vanligaste paketsystemet. En .yum finns och
det är väl iofs ok att installera med alien. Men, jag tycker
sammantaget, att det känns som om Adobe pissar på oss linuxanvändare
och speciellt på oss som kör något debianbaserat.

Om man kör SRWare Iron finns det en switch som gör att programmet
ignorerar att pluginer är inaktuella. Bra! Finns det någon liknande
möjlighet med Firefox?

Hur gör ni? Använder Gnash? Dillo?
Vad är er attityd till flash och Adobe?

/Janne