Ändra hastighe/freq på CPU:n ?

Hej!

Skulle behöva lite hjälp med hur man ändrar freq. på CPU:n. Som jag
förstår så kan man ställa in den på dynamisk eller statisk. Skulle
vilja sätta den till statisk, för att kolla om det hjälper mina
problem med min laptop. Eller så är det bara att inse, att jag har
investerat i en för slö dator (snyft!).

Hittar ingen inställning för det i BIOS ( det är tur att man iaf kan
ställa in klockan där.. :). Har även letat i Software Center, men det
ända jag lyckades hitta var Power Manager. Man får vara glad för det
lilla.. :).

Kör xfce4 för tillfället

Tacksam för all hjälp jag kan få.

--