Re: Klickande ljud i högtalarna

On Tue, 2012-10-09 at 17:26 +0200, Rolf Edlund wrote:
> [...]
> peng på ett lågpris företag. Tyvärr så är den inte 100 % kompatibel
> med Debian. Det som strular är grafiken. När man bootar datorn, så
> fylls skärmen först bara med en massa sträck, för att efter 3-4
> sekunder fixa till sig. Sen fungerar den, tills jag stänger av datorn,
> då händer samma sak. Har en misstanke, att det är den inbygda grafiken
> i AMD E300 processorn, som strular till det.
>
> Har provat att köra v7 (testing) på datorn, men då totalkraschar
> grafiken. Sen är det bara att boota om som gäller, för att åter få

Stöder för AMDs APU:er är ganska nytt så det är inte så konstigt om du
stöter på buggar. Det brukar gå att få hjälp ganska snabbt via
https://bugs.freedesktop.org/ men då krävs det att du först testat om
felet är fixat med senaste drivrutiner/kärna (som för tillfället inte
finns ens i experimental).

Ett tips kan ju vara att dra ner live-version från senaste Ubuntu/Fedora
etc. och se om det fungerar bättre där.

> För att återgå till det klickande ljudet i högtalarna, så hörs det ca
> varannan sekund. Och är mycket störande. Så jag brukar dra ner ljudet
> helt. Det hörs öht inte när jag kör Win7.
>
> Detta är infon från lspci:
>
>   Audio device: ATI Technologies Inc SBx00 Azalia (Intel HDA) (rev 40)

Mycket möjligt att det där hänger ihop med grafikproblemen om det också
är från ATI/AMD.

--
Cheers,
Sven Arvidsson