Re: OT: SR Minnen

Den 29 september 2012 18:11 skrev  <jan@lillahusetiskogen.se>
:
> Du måste inse att det är nästan tre kvarts sekel sedan.

Jo, jag inser det. Är ju nästan jämngammal med programmet ( men inte riktigt :).

> Kvinnor var nästan alltid hemmafruar och hade haft rösträtt i sjutton år.

Jo, på den tiden var det ju så, att om kvinnan var tre meter från
spisen, så var hon på rymmen. Vilket väl det fortfarande finns dom som
anser så idag. Vi män tycker mycket dumheter !!

Men att kvinnorna själva tyckte så på den tiden, när som du säger att
dom hade haft rösträtt i många år, är ganska underligt. Om dom inte
var hjärntvättade av sina män, att tycka så.

> Vi kan ha åsikter om den mentaliteten (kvinnlig rösträtt, kvinnor som arbetar)

Vet inte vilka åsikter du har om det, men själv har jag den åsikten
att vi är lika högt (eller lågt) stående. Oavsett om är man eller
kvinna.

> men vi måste inse att man förmodligen kommer att ha åsikter om det vi
> tycker är självklart när (om) man läser/hör om oss någon gång i slutet
> av det här seklet.

Problemet blir väl isf, om det finns hårdvara eller mjukvara då för
att lyssna på vilka dumheter vi sagt 2012. En gammal 78-varvs
stenkaka, går ju fortfarande bevisligen att lyssna på än idag. Fast
det gått tre kvarts sekel.

> Jo, jag är också imponerad av den kvinnliga telefonistens lugn.

Hon var (är?) helt fantastisk !

Finns många andra bra program på SR Minnen.

Kanske vi ska ta vidare diskussion privat ?

--
/Rolf