Re: OT: SR Minnen

On Sat, 29 Sep 2012 17:25:28 +0200
Rolf Edlund <rolfewise@gmail.com> wrote:

> Eftersom listan inte är specíellt högfreqvent, så vill jag gärna dela
> med mig av detta även om det är OT.
>
> Lyssna gärna på dit här radioprogrammet (om ni inte hört det förut)
> från 1938 på SR Minnen. Gå till hemsidan
> http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1602&artikel=3479852
>  Där klickar man på länken: "Kvinnlig TT-uppläsare i radio skapar kaos
> i Radiotjänst växel ". Själv skrattar jag högt åt allt dumt folk
> säger. En man säger t.ex något i stil med "Jag har betalt radiolicens
> i många år, så det är någon mening i vad jag säger". Vad var det nu
> [...]

Du måste inse att det är nästan tre kvarts sekel sedan. Kvinnor var
nästan alltid hemmafruar och hade haft rösträtt i sjutton år. Vi kan ha
åsikter om den mentaliteten (kvinnlig rösträtt, kvinnor som arbetar)
men vi måste inse att man förmodligen kommer att ha åsikter om det vi
tycker är självklart när (om) man läser/hör om oss någon gång i slutet
av det här seklet.

Jo, jag är också imponerad av den kvinnliga telefonistens lugn.

/Janne