Re: Installeraren hittar ej cd-läsaren

Lördag 18 Augusti 2012 16:39:08 +0200
"Sven Doppelbauer" <sven.doppelbauer@gmail.com>

>     Hej  Jag kommer till identifiera och montera cdrom även när jag
> försökte med usb!

Hej! Du kan pröva med mini.iso på usb. Med den laddas allt, även
installeraren, ned från nätet under installationen, och den försöker
inte hitta någon cd-läsare med installationsmedium, vilket den alltså
ibland kan misslyckas med.

Finns här:

http://ftp.se.debian.org/debian/dists/stable/main/installer-i386/current/images/netboot/mini.iso

eller här:

http://debian.lth.se/debian/dists/squeeze/main/installer-amd64/current/images/netboot/mini.iso

eller vad du nu har för dator.

Med denna metod kan man också, redan vid språkvalssteget, eller
åtminstone innan diskidentifieringssteget, rycka ur usb-pinnen, och på
så sätt slippa möjlig förvirring kring var Grub skall läggas,
alltså att Grub råkar hamna på pinnen istället för på hårddisken.

Lycka till,
--
Patrik J. Andersson