Re: ssh -Y

On 2012-06-07 00:03, Anders Jackson wrote:

> Jo, jag använder vanligtvis -X jag med.

> Jag läste manualsidan för ssh, och det verkar som om du har fått det
> om bakfoten.  Det verkar vara omvänt.
>
>      -X      Enables X11 forwarding.  This can also be specified on a per-host
>              basis in a configuration file.
>
>              X11 forwarding should be enabled with caution.  Users with the
>              ability to bypass file permissions on the remote host (for the
>              user's X authorization database) can access the local X11 display
>              through the forwarded connection.  An attacker may then be able
>              to perform activities such as keystroke monitoring.

> [...]
Ja, jag tror det. Trusted betyder här ungefär att man litar på X-servern
på fjärrdatorn. De körs då inte genom 'X11 SECURITY extension controls'
som förhindrar keylogging och annat otyg. Fördelen med ssh -Y ska
tydligen vara att det stödjer fler program (även de som behöver tillgång
till funktioner i X-klienten som anses "farliga". Se t.ex.
http://askubuntu.com/questions/35512/difference-between-ssh-y-and-ssh-x

--
Med vänliga hälsningar / Regards
Anton Eliasson