Re: ssh -Y

Den 2012-06-06 skrev <jan@lillahusetiskogen.se> <jan@lillahusetiskogen.se>:
> Hej!
>
> Idag är jag mer förvånad än vanligt.
> Jag loggar in med ssh -Y på en server jag har. När jag försöker starta
> firefox på servern får jag meddelandet "failed to create drawable" och
> så startar firefox, inte på servern utan på datorn jag loggar in ifrån.

Jag ser i övriga tråden att du redan löst ditt problem med:

  firefox -no-remote

vilket implicerar

  firefox -new-instance

som kanske är det egentliga kommandot du efterfrågar. Dock betyder
flaggan "-no-remote" även "lyssna inte på fjärrkommandon". (I ditt fall
spelar det kanske ingen roll.)

Vad jag är nyfiken på är: Varför använder du "ssh -Y"? (Det logiska valet
är ju vanligen "ssh -X".)

Eftersom "-X" alltid har fungerat för mig, och flaggan "-Y" öppnar för
att andra grafiska (X11) klienter kan sniffa data via ssh-servermaskinen
(tangentloggning, skärmdumpar etc.), så har jag aldrig använt mig av
"-Y". Således min fråga: Varför "ssh -Y"?

                    Nisse