Re: ssh -Y

Du glömde skick till listan, så jag gör det nu.

Den 6 jun 2012 13:12 skrev <jan@lillahusetiskogen.se>:

> Jag har ingen manualsida till firefox, om det är "man firefox" du menar.

Jag sitter inte vid en dator nu, men pröva 'firefox --help'

> Om jag kör på samma dator är det ett utmärkt beteende antar jag. Om jag
> däremot startar firefox på en annan dator som jag loggat in på med "ssh
> -Y" tycker jag inte att det verkar vettigt.

Det är vettigt.
Du visar grafiken/fönstren på samma skärm och använder samma xserver, dvs arbetsplats. Så för firefox, och alla x-program, så "sitter du" på samma arbetsplats/xserver oavsett var de kör ifrån för dator.

Alla program som använder din arbetsplats är klienter, och servern är det xserver som du är ansluten till. Det finns tom program som kan ansluta till flera xservrar samtidigt.

> Har jag missuppfattat allt när jag trodde att Xorg bara är en server
> som hanterar grafik och mus och tangentbord? Över ett nätverk om så
> önskas.

Nej, det är helt rätt. Men du har inte riktigt förstått vad det innebär. Alla programmen har samma server, och symboler som de spår i xservern är gemensamma för dem.
Vad som händer är ungefär så här.

När firefox startar, så frågar den xservern vilken firefox som är ansluten till din skärm.
Om det finns en, så ber den nyligen startade firefoxen den andra firefoxen, via ett meddelande skickat av xservern, att visa URLen.

> Jag har löst problemet genom att köra midori på servern. Men är
> fortfarande lika undrande.

Det är helt korrekt beteende.
Innan webbläsaren fungerade så, uppstod det många problem med att folk hade olika webbläsare på olika maskiner på fönstret med olika historia och bokmärken. Det nuvarande beteendet är mycket mer användbart och intuitivt.
Det är bara de få fallen som ditt som behöver en switch för att göra som du vill. Alla vi andra är nöjda med detta.
Tro mig, jag har prövat bägge sätten. :-)

> /Janne

/Anders