Re: OT fläktfritt

Hej.

> För ungefär ett halvår sedan köpte jag ett Asus E35M1-I deluxe med en
> tvåkärnig lågeffekt AMD-processor. Med 4G RAM funkar den skapligt, med
> 8G närmar den sig ett skämt.

Går det saktare med 8GB RAM än med 4? Låter skumt...

> Om jag vill ha något som sprattlar lite bättre utan att dra en massa
> ström (skapa en massa värme), vad föreslår damer och herrar på listan?

Du kan se på Intels Sandy Bridge CPUer med ett T i slutet av namnet.
De drar alla 35W, vilket är mer än din E-350 men ger mer fart per
Watt. Finns från billiga Celeron (som dock saknar T-et) från ~300kr,
upp till Core i3 för en tusenlapp (allt enligt prisjakt). Är bra att
söka på på låg termisk effekt.

Har ingen personlig erfarenhet av de men var aktuella när jag skulle
bygga en server. Det bygget blev det inget av dock.

--
Pelle

"D’ä e å, vett ja”, skrek ja, för ja ble rasen,
”å i åa ä e ö, hörer han lite, d’ä e å, å i åa ä e ö"
- Gustav Fröding, 1895