Re: OT fläktfritt

On Sun, 2012-04-29 at 15:59 +0200, jan@lillahusetiskogen.se wrote:
> Hej!
>
> Jag ställer frågan här eftersom svaren brukar vara bra, och jag
> troligen kommer att köra Debian på burken.
>
> För ungefär ett halvår sedan köpte jag ett Asus E35M1-I deluxe med en
> tvåkärnig lågeffekt AMD-processor. Med 4G RAM funkar den skapligt, med
> 8G närmar den sig ett skämt. Min gamla server med VIA 1,3GHz är
> marginellt långsammare.
>
> Fläktfritt är det iallafall. Tyst och fint med WD Green 2TB drivar.
>
> Om jag vill ha något som sprattlar lite bättre utan att dra en massa
> [...]

Är du ute efter 100% fläktfritt, eller funkar det med ett väldigt,
väldigt tyst system som trots allt använder fläktar?

Nu har mitt system några år på nacken, men jag kör en Intel Core 2 Duo
med "halvpassiv" kylning. Gigantisk kylfläns som får luftgenomströmning
av chassits två 120 mm fläktar (med spänningen nerdragen).

Hade jag byggt nytt system idag hade jag antagligen gjort något
liknande, jättestor kylfläns till CPU, inbyggt eller passivt kylt
grafikkort, stora fläktar som kan flytta mycket luft utan att höras,
osv.

Nu blir det inte helt ljudlöst, men jag har inga problem att t.ex. sova
i samma rum som datorn.

--
Cheers,
Sven Arvidsson