Re: kommit igång med debian i vmware.

Jag gissar att du under installationen inte valde att använda dig av
sudo. Du får istället använda dig av kommandot su (som står för switch
user) för att kunna logga in som root och installera program.

Du borde under installationen ha fått skapa en root-användare med
separat lösenord.

Du kan också (efter att ha loggat in som root) konfigurera systemet för
att använda sudo. Jag tror att det räcker att lägga till din användare i
gruppen sudo för att det ska funka.

Läs mer här annars: http://wiki.debian.org/sudo

--
Cheers,