Re: ot: svg-grafik

(OBS, beskrivningen gäller inkscape 0.47, english locale)

Klicka på verktyget "rectangle" i raden av verktyg som ligger i vänster
kanten, den ser ut som en ljusblå kvadrat under förstoringsglaset.

Drar upp en fyrkant med vänstra musknappen så att fyrkanten får den
storlek du önskar, dvs täcker grafiken helt.

Klicka på "select" verktyget, den svarta pilen (överst i vänstra kant).
Din fyrkant bör nu vara selekterad.

Klicka på "edit objects" verktyget i den översta horisontella raden av
verktyg, den ser ut som en 90 graders vinkel med en pensel som diagonal
(brevid verktyget för text egenskaper "T").

Det poppar upp en dialogruta med olika flikar.
I "fill" fliken välj bakgrundsfärg, sätt opacity till 100%.
I "stroke" fliken välj ingen stroke, dvs klicka på "x".

Klicka på "lower selection to bottom" i tredje verktygsraden.

Spara och/eller exportera till bitmap. Klart.

/Michael