Re: Angående qemu/kvm

Den 30 december 2011 23:49 skrev Peter Carlsson <maillist.peter@home.se>:
> Hej!

Hej

> Just nu har jag en server (Debian stable) och en arbetsdator (Debian testing).
>
> Servern är igång 24/7 och såpass kraftfull att den skulle kunna tjänstgöra som både server och arbetsdator.
>
> Däremot vill jag fortfarande ha dem som två separata system av olika anledningar.
>
> Jag provade att köra arbetsdatorn virtuellt på servern med hjälp av qemu/kvm och det fungerade utmärkt om jag gjorde det via ssh med X forwarding.

Dvs du använder X-11-servern på den maskin du ansluter dig ifrån.

> Kör jag däremot igång det direkt på servern så får jag felmeddelandet inklistrat i slutet av mailet.
>
> Problemet är då att servern inte kör nåt grafiskt och har inte X server installerat.

Du kan köra X11-servrar som inte matar ut på en FB. Samt sedan skicka
det datat vidare till en annan X-server som kör på din maskin.

Notera att X11 är ett nätverksprotokoll.  Dvs den kan jobba över
nätverk.  Tyvärr är det inte krypterat, vilket gör att den kan
avlyssnas om det inte gör via localhost (127.0.0.1) eller via en
socket i filsystemet (vilket är det vanligaste sättet).  Till och med
OpenGL kan gå över nätverket.

X11-servern hanteras normalt av ett program som använder sig av
XDM-protokollet (X Display Manager - vilket implementeras exempelvis
av programmen gdm eller xdm) så att den kan hantera flera
X11-servrar.  X11-servrar kör normalt på arbetsstationer och XDM samt
X11-klienter (program som Firefox och Xterm etc) kör normalt på en
server.  X11-servern och X11-klienter kör vanligtvis på samma maskin
numera, som på din arbetsstation.  Så klient-server är normalt
"omvänt" mot filservrar (tänk på vilken som ber om att få något gjort
och vem som utför.  I X11 är det hanteringen av arbetsplatsen som är
tjänsten).

När du kör ssh -X så tunnlas X11 via SSH till din lokala X11-server.
Därför behöver du inte något grafikkort på servern, fast du kör det
grafiska programmet där.

Det finns några olika sätt att hantera X11-servrar och inloggningar
till X11-klienter (körandes på en server).

1) Ställ in din lokala XDM-server (som är konfigurerard att starta din
X11-server) att fråga över nätet vilka maskiner som hanterar
XDM-protokollet för din maskin.  Då kan du från en lista att välja
från vilken maskin du vill logga in på.  Då kommer allt, inklusive
fönsterhanteraren och skrivbordshanteraren att köra på vald server.
Din lokala maskin hanterar bara skärm, tangentbord och pekdon via
X11-servern.

2) Ställ in din lokala XDM-server så att den alltid ansluter mot en
viss server via XDM-protokollet (det är så det fungerar för din
arbetsstation.  Den startar själv en X11-server och ansluter direkt
XDM till den).

3) Du talar om för din X11-server på din klient (arbetsstation) att
när den startar så skall den låta en annan maskin hantera inloggningen
via XDM-protokollet. Då behöver du inte en XDM-server på klienten.

Det är flexibelt, du kan köra dina virtuella maskiner på din maskin.
Nackdelen är att vem som helst kan avlyssna vad du gör på skärmen som
sitter på samma nätverk.

Tips kan vara att prova Xnest eller ännu hellre

> Själv har jag inte hittat nåt, men kan man köra nån minimal Frame Buffer device eller finns det nån annan lösning på det här?

Ja det finns många lösningar utan att använda FBdev.

Du kan titta på

http://www.ltsp.org/
http://wiki.debian.org/LTSP/Howto
http://en.wikibooks.org/wiki/Guide_to_X11

Det går även att lösa med VNC mellan klient och server.
Se virt-viewer för mer info.
http://wiki.debian.org/libvirt
Eller om du vill använda Xen: Sätt vcn=1
http://wiki.debian.org/DebianInstaller/Xen