Re: verifiering av filer

On Fri, 30 Dec 2011 01:56:04 +0100
Anders Jackson <anders.jackson@gmail.com> wrote:

> Hej

> Varför använder du inte det utmärkta programmet rsync(1) för detta?
> Utmärkt att ta backup mellan två ställen, om det är på samma maskin
> eller två olika spelar inte någon roll.

Alldeles utmärkt program. Och, jo jag använder det.

Grejen är den att jag för mina "samlingar" brukar ha två kopior för
säkerhets skull och använder md5 för att kunna verifiera att dom är OK.
Vad är nyttan med två kopior som är olika om man inte vet vilken som är
trasig?

> Om du vill vara säker på att buffertarna töms till diskar, så använd
> kommandot sync(1).

Jo jag vet. Nu var ju problemet det omvända. Linux hittar filerna i
buffrar i RAM och det är ju bra, oftast, men jag vill ju veta om kopian
på den fysiska disken blev OK.

Jag fick en bra länk från Anton:
http://www.go2linux.org/linux/2011/01/how-clear-or-drop-cache-buffer-pages-linux-memory-880

> Om du vill sync:a maskinens diskar utan att vara inloggad, så försök
> att logga in som användaren sync.  Den kommer att köra kommandot
> sync(1) och sedan avsluta anslutningen.

> God fortsättning och gott nytt år.
>
> /Jackson

Gott nytt etc!