SMTP autentiseringsproblem med PAM

Hej allihop!

Under en dryg veckas tid har jag försökt få igång en egen mailserver här i hemmet. Jag har däremot stött på ett litet problem, det vill säga autentiseringen till SMTP-servern fungerar inte.

Jag använder Postfix med Courier IMAP/POP3 samt virtuella e-postkonton som lagras i en MySQL-databas.

Det här är ett utdrag ur /var/log/auth.log;
Sep 25 00:30:33 hostname saslauthd[3166]: PAM pam_parse: expecting return value; [...sufficent]
Sep 25 00:30:33 hostname saslauthd[3166]: DEBUG: auth_pam: pam_acct_mgmt failed: Permission denied
Sep 25 00:30:33 hostname saslauthd[3166]: do_auth         : auth failure: [user=user@example.com] [service=smtp] [realm=example.com] [mech=pam] [reason=PAM acct error]

Ovan har jag ersatt mitt hostname med “hostname” och domännamnet med “example.com.

Min /etc/pam.d/smtp ser ut som följer;
auth    required  pam_mysql.so user=mail_admin passwd=mail_admin_password host=localhost db=mail table=mail.users usercolumn=email passwdcolumn=password crypt=1
account sufficent pam_mysql.so user=mail_admin passwd=mail_admin_password host=localhost db=mail table=mail.users usercolumn=email passwdcolumn=password crypt=1

Jag har en liten aning om att problemet med att autentisera kan ha något med första raden i /var/log/auth.log att göra. Det som väcker mina misstankar är sambandet mellan “account sufficent” och “expecting return value: [...sufficent] samt det faktum att om jag tar bort en bokstav från det förstnämnda sker motsvarande förändring i loggfilen.

En annan tanke är att PAM använder en annan krypteringsalgoritm än när jag skriver in lösenordet i databasen med MySQL ENCRYPT().

Någon som har några tips om vart jag kan leta efter lösningen på detta problem, eller rent av hur jag kan lösa det?

Tack på förhand!
Med Vänlig Hälsning
Philip Lundqvist