Re: problem med user ID och NFS

On Sun, 11 Sep 2011 12:03:38 +0200
Stefan Alfredsson <stefan@alfredsson.org> wrote:

> Vad jag förstår har du fortfarande problem med detta.
>
> Kör du NFSv3 eller NFSv4? I din fstab anger du inget protokoll,
> och jag tror att det därmed blir version 4 som standard.
>
> I NFSv3 skickas userid's numeriskt, i NFSv4 skickas kontonamnet. I
> NFSv4 används därför idmapd för att mappa användarnamn till userid.
> Jonas och Carl-Fredrik har redan tipsat om idmapd, varpå du tyckte
> att det "verkade alldeles för modernt", så jag antar att du inte
> jobbat vidare på detta spår.
>
> Uid 4294967294 (nobody) används i NFSv4 för filer som inte har någon
> [...]

Tack allihop som har visat intresse för mina bekymmer. Stefan pekade
mig åt rätt håll.

Jag förstår på sätt och vis rekommendationen att byta till NFSv4, förr
eller senare träffar ju som bekant vissa saker fläkten. Men med lite
tur kanske det är dags för v5 när v3 försvinner.

Tack igen!

Tjurskallen
/Janne