Re: problem med user ID och NFS

Den 26 augusti 2011 20:43 skrev  <jan@lillahusetiskogen.se>:

> Av olika skäl vill jag ha en NFS-server på Xubuntu burken. Tex att det
> kommer att landa filer från flera olika datorer på den. Rimligen borde
> det väl inte spela någon roll vilken som är server.

Aha, det är så du vill ha det.  Ja, då förstår jag hur du menade.  Jo,
så skulle jag åxå göra.

> Debian 6.0.2

Ok

> Xubuntu (nikolai)
> /etc/exports:
> /sda4/export            192.168.0.0/255.255.255.0(rw,root_squash)
>
> exportfs -a

Ser ok ut.

> Debian
> /etc/fstab:
> nikolai:/sda4/export    /nikolai        nfs     rw,hard,intr,bg
>
> mount /nikolai

Ser vettigt ut.

> auto-fs? Que? Är det något man kan leva med eller något i stil med
> Avahi och Grub2? Den här hunden är för gammal för dagens
> nymodigheter :o) NFS är en permanent del av mitt liv. Det är i
> normalfallet ett helt underbart system. SMB? Vem behöver SMB?

Auto-fs är väldigt praktiskt.  Filsystemet monteras bara när det
används.  Så om du inte är inloggad, så är exempelvis heller inte
/home monterat.  Men när du går ned i katalogen, så kommer din
hemmakatalog att automatiskt monteras.

Installera paketet autofs, skapa en katalog /net, ändra en rad i
/autofs.master samt skapa en länk från /home/login till
/net/maskinnamn/home/login om /home exporteras från maskinnamn.

Nu när man går ner i /home/login så kommer automatiskt NFS-montering
att ske.  När man loggat ut, så kommer /home/login automatiskt att
avmonteras.

Väldigt praktiskt för att undvika cirkulära beroenden av exempelvis
NFS-monteringar mellan maskiner samt onödiga aktiva NFS-monteringar.

> Tack för visat intresse.
> /Janne

/Jackson