Re: kommit igång med debian i vmware.

neb de löste sig när jag raderade vmware
mattias skrev 2011-06-10 20:37:
men det sa ja ju 2 gånger
On Fri, 2011-06-10 at 19:22 +0200, Bardia wrote:
hej!
löste det.
gick via root -terminalen.
men ivll fixa så datorn asså så jag slipper gå via terminal ens root och
köra för min vanliga

mattias skrev 2011-06-10 15:55:
su
eventuelt password för root
apt-get install brltty
On Fri, 2011-06-10 at 14:49 +0200, Bardia wrote:
hej alla debian användare!
Nu entligen har jag kommit igång med debian  använder den i windows 7
med vmware.
orca fungear och de är på svenska allt men  jag kan inte installera brltty.
jag klistrar in min logg fil   så får ni exat se  vad sm händer.

bardia@debian:~$ sudo brltty
[sudo] password for bardia:
bardia is not in the sudoers file.  This incident will be reported.
bardia@debian:~$ sudoers
bash: sudoers: kommandot finns inte
bardia@debian:~$ sudoers
bash: sudoers: kommandot finns inte
bardia@debian:~$ admin
bash: admin: kommandot finns inte
bardia@debian:~$ brltty
bash: brltty: kommandot finns inte
bardia@debian:~$ apt-get brltty
E: Felaktig åtgärd brltty
bardia@debian:~$ apt-get update
E: Kunde inte öppna låsfilen /var/lib/apt/lists/lock - open (13: Åtkomst
nekas)
E: Kunde inte låsa katalogen /var/lib/apt/lists/
E: Kunde inte öppna låsfilen /var/lib/dpkg/lock - open (13: Åtkomst nekas)
E: Kunde inte låsa administrationskatalogen (/var/lib/dpkg/). Är du root?
bardia@debian:~$

bardia@debian:~$ apt-get install brltty
E: Kunde inte öppna låsfilen /var/lib/dpkg/lock - open (13: Åtkomst nekas)
E: Kunde inte låsa administrationskatalogen (/var/lib/dpkg/). Är du root?
bardia@debian:~$

har uppdaterat till senaste deiban med.
     vad är fel?
kan ånågon hjälpa mig
jag har försökt
nu me de grejer som jag vet och sen
varit inne påbrlltys hemsida men  hämtad grejer men  jag får inte till
fungera
någon som är hemma på brltty mera ?
det är ju apt-getinstall brllty
om jagi nte minns fel