Re: linux på extern hårddisk

Bardia wrote:
> kan jag installera debian på min externa usbhårddisk ?

Ja, på samma sätt som det går att installera på ett usb-minne. Sätt i
hårddisken, boota installationsskivan, och installera på den externa
istället för interna hårddisken.

> och anävnda den som vanligt extern hårddisk med?

Ja, om du har drivrutiner för filsystemet på det operativsystem du tänker
använda den i för övrigt. Mitt råd är att skaffa en extra disk istället,
eller varför inte USB flashminne. 16 GB kostar typ 200 kr och räcker mer
än väl för en installation. Använd istället din externa hårddisk för att
lagra media/stora filer på.

/Stefan