Re: debian installerat

Den 29 april 2011 08:42 skrev Bardia Zakeri <bardiazakeri@gmail.com>:
> hej!

Hej

> har installerat debian på  min stationära dator.
> har både widnows 7 och  debian .
> men  hur gör man så  de blir partiskoner ?

Det är inte så svårt, men har du inte gjort det förr så skall du
kanske ha någon med dig som kan det.
Gör du fel, så kan all data från MS Windows-partitionen försvinna.

> så widnows har en egen  partison  och  samma för debian
> men vet att brltty laddas  vid installation såg de idag men var osäker  så
> fortsatte inte
> ska fixa den med hjälp

Först måste du kontrollera och defragmentera filsystemet från MS
Windows och ta en fräsch backup (för du gör backup, hoppas jag).

Så innan du gör nästa steg bör du ha gjort säkerhetskopior (backup) på
alla viktiga filer som dina fotografier och annat som du inte har
sparat på någon annan maskin.

Sedan så skall man från partitioneringsverktyget i installationen göra
MS Windows-partitionen mindre, så att Debian får plats.  Brukar gör MS
Windows-partitionen 10-20 GB mindre för att installera Debian i, mer
utrymme är bättre.
Man kan välja om man dessutom vill ha en extra partition för
Linux-swap eller om man vill använda en fil i Linux.  En speciell
swap-partition brukar gå lite fortare.  Annars fungerar vilket som.
Så av den avstyckade delen (partitionen) av hårddisken gör man
antingen en stor partition för Debian eller två, varav en 1G är
swap-partition och den andra för installation av Debian.  Om man
tänker installera ofta, så kan det vara idé att göra en partition för
/home, som användarnas filer hamnar i.

Men om man inte har speciellt viktigt data i Debian-installationen, så
kan man lika gärna använda en större partition för Debian och en liten
för Linux-swap.

Men det borde stå mer/bättre om hur man gör i Debians
installationsmanual så läs den innan du börjar installera.

/Jackson