Regression ger suddig bild under Linux 2.6.38

Hej!

Kör Debian testing (wheezy) och för någon vecka sedan uppgraderades
Linux-kärnan från linux-image-2.6.32-5-686 2.6.32-31 till
linux-image-2.6.38-2-686 2.6.38-3. Då fick jag en regression i form av
att det blev suddigt i två horisontella band på min nya fina bildskärm.
Med 2.6.38 tycker bildskärmen att video-signalen är i 1920x1198, inte
1920x1200 som med 2.6.32. Datorn verkar anse att upplösningen är
1920x1200 oavsett.

Använder den inbyggda Intel-grafiken (drivare i915) på moderkortet (ASUS
P5E-V HDMI), och på HDMI-utgången sitter en mojutt som konverterar
HDMI-DVI och sedan en DVI-kabel till skärmen (tror bestämt att det går
DVI-D-signaler i den). Finns även en oanvänd VGA-utgång.

Suddigheten märks redan innan X går igång, så snart som kärnans KMS
(kernel mode setting) gör sin grej. Stänger jag av KMS (modeset=0 i
/etc/modprobe.d/i915-kms.conf) går inte X att starta (vilket inte är så
konstigt för överallt på internet står det att KMS är required för X med
Intel-grafik).

X konfigurerar sig automatiskt, utan konfigurationsfil.

Har kört diverse diagnostik, och det enda anmärkningsvärda (förutom vad
skärmen själv rapporterar) är:

1. xrandr kallar outputen för "DVI1" under 2.6.32 och "HDMI1" under 2.6.28.

2. xrandr säger att HDMI1 clones VGA1 under 2.6.38, men inget sådant
nämns under 2.6.32.

3. xrandr nämner "force_audio: 0" under 2.6.38, men säger inget om det
under 2.6.32. Ingen skillnad om jag försöker sätta om det till något
annat värde.

4. "fbset --show" säger "accel true" under 2.6.38 men ingenting om det
under 2.6.32. Ingen skillnad genom att stänga av det.

syslog visar ingen skillnad som jag som amatör tycker verkar
anmärkningsvärd. Har även kört get-edid|parse-edid, xvidtune, lshw och
hwinfo utan att hitta något spännande.

Jag har inte kompilerat egen kärna (eller något annat systemnära alls)
på flera år, men kan tänka mig prova på det mesta för att lösa det hela.

1. Vad mer kan jag göra för att felsöka? Workarounds? Google ger mig
inga uppslag.

2. Vilket Debian-paket ska jag buggrapportera på? Eller bör jag
buggrapportera upstream? Vilken upstream?

/Martin