From: Martin Burman [mailto:martin@default.nu]
Sent: Wednesday, March 16, 2011 12:57 PM
To: mattias
Cc: debian-user-swedish@lists.debian.org
Subject: Re: ot hjälp med intern routing

Gissar jag rätt om du ska hyra en tunnel av PRQ för att få en publik ip-adress?
Numera behöver du inte göra något särskilt, man får väl fortfarande en openvpn.conf av dem?

Så:
aptitude install openvpn
spara ner configen du får som /etc/openvpn/openvpn.conf
kopiera dit det certifikat du EVENTUELLT får av dem också.
Eventuellt måste du ha root som ägare av filerna och köra chmod 600 på prq.key

Deras server sätter sedan om "default gateway" om du har dessa två rader med i openvpn.conf
route-gateway A.B.C.D   <-- denna adress får du av PRQ
redirect-gateway def1

Hoppas det går att läsa det jag skriver.

Hälsningar Martin