Vsftpd användargrupp

Hej allihop!

Jag har precis fått igång vsftpd och ska konfigurera användarnas rättigheter. Jag har fått igång det så långt att alla användare kan logga in utan problem, jag vill däremot bara tillåta användare i gruppen ftp-allowed att logga in via ftp.

Jag har satt följande variabler i /etc/vsftpd.conf;
userlist_enable=YES
userlist_deny=YES
userlist_file=/etc/vsftpd.user_list

I /etc/vsftpd.user_list vill jag nu lägga till det gruppnamn som tillåts logga in via ftp. Det är möjligt att lösa detta med chroot och chmod men jag vill ju inte att användarna ska kunna logga in alls.

En senare fråga är att jag vill dela ut ännu en mapp, som ligger utanför local_root, men bara till användarna i gruppen share.

Om ni är hjälpta av det kör jag Debian 6.0.

Tack på förhand!
Med Vänlig Hälsning