ljudet iubuntu borta

hej! i windows har jag ljud i datorn. för har windows och ubuntu i samma burk men helt plötsligt i ubuntu när jag startade datorn  o valde ubuntu så finns inge ljud iubuntu alls och jag gick till system sen preferenses o sen ljud sound men det står  wating the system will repir the sound asså systemet ska reparara felt men inget händer  har både testat i textconsollen  me brltty bara o försökt få igång orca o ljud men inget händer   sen en fråga kan jag ha punktstöd i fönsterläget med ? för me brltty har jag bara de i textläget just nu + isåfall om ubuntu är pillrigt me  @ o så för vet inte hur man gör @ i ubuntu trycker jagallt gr o 2 blir superskript 2 o de vill jag inte ha  sen de går inte skriva löen i evuletion nån som vet? är vinux bettre isåfall då den har brltty och allt sånt färdigt instalerat + några röster förutomespeak?