Hjälpprogram för blinda

Hej!

I senaste utgåvan av den tyska tidskriften Linuxmagazin
finns en utfrågning av Klaus Knopper. Hans hustru är blind,
så utgåvan Knoppix är särskilt uttänkt att tillhandahålla
hjälpmedel för blinda och för dem med nedsatt syn.

Jag vill här nämna de program och läshjälpmedel som omtalas
i den texten.

Redan vid strömpåslag kan man aktivera

  Adriane, en meny med talsyntes.

Bland enskild program omtalas

  SBL, en skärmläsare,

  espeak, för talsyntes,

  elinks, nätsidesläsare som klarar javascript,

  orca, känd skärmläsare som i samarbete med
        Compiz Fusion tillåter förstoring av skärmtexten

  ocropus och tesseract för inläsning av tryckt text

  gnokii och gammu skall hjälp till med SMS-meddelanden
        på mobiltelefon.

Det tycks mig som om det vore värdefullt för en blind eller
för seende med blinda i bekantskapskretsen att utforska de
möjligheter Knoppix erbjuder, för sedan knyta detta även till
egenskaper och utbut i gängse Debian och Ubuntu.

Hälsningar och lyckönskningar.