Digitalt ljud ut på nVidia MCP55

Har grävt, testat och fixat, men kommer ingen vart... Hoppas att listan
kan hjälpa till.

Har ett itegrerat ljudkort på mitt nVidia MCP55.

Alla förhoppningsvis relevanta loggar finns nedan.

Mitt problem är att jag endast får analogt ljud ut. Kortet har en digital
optisk utgång S/PDIF, men den verkar inte fungera. Jag har fått intrycket
av att jag bör se ett rött ljus innanför luckan till kortets utgång ifall
den optiska signalen är igång, men där syns inget.

alsamixer visar ett chip - Chip: Analog Devices AD1988B, vilket indikerar
att det endast använder det analoga chipet.

aplay visar två devices, varav en analog och en digital. Jag har dock inte
förstått hur jag ska kunna välja en specifik device för ljud ut då de är
på samma kort.

Någon input som kan hjälpa mig att komma vidare?

Mvh
//Ivar

# aplay -l
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: NVidia [HDA NVidia], device 0: AD198x Analog [AD198x Analog]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 0: NVidia [HDA NVidia], device 1: AD198x Digital [AD198x Digital]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0

# aplay -L
null
    Discard all samples (playback) or generate zero samples (capture)
default:CARD=NVidia
    HDA NVidia, AD198x Analog
    Default Audio Device
front:CARD=NVidia,DEV=0
    HDA NVidia, AD198x Analog
    Front speakers
surround40:CARD=NVidia,DEV=0
    HDA NVidia, AD198x Analog
    4.0 Surround output to Front and Rear speakers
surround41:CARD=NVidia,DEV=0
    HDA NVidia, AD198x Analog
    4.1 Surround output to Front, Rear and Subwoofer speakers
surround50:CARD=NVidia,DEV=0
    HDA NVidia, AD198x Analog
    5.0 Surround output to Front, Center and Rear speakers
surround51:CARD=NVidia,DEV=0
    HDA NVidia, AD198x Analog
    5.1 Surround output to Front, Center, Rear and Subwoofer speakers
surround71:CARD=NVidia,DEV=0
    HDA NVidia, AD198x Analog
    7.1 Surround output to Front, Center, Side, Rear and Woofer speakers
iec958:CARD=NVidia,DEV=0
    HDA NVidia, AD198x Digital
    IEC958 (S/PDIF) Digital Audio Output
# lspci -vv
00:06.1 Audio device: nVidia Corporation MCP55 High Definition Audio (rev a2)
        Subsystem: ASUSTeK Computer Inc. Device 81f6
        Control: I/O- Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop-
ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx-
        Capabilities: [50] MSI: Enable- Count=1/1 Maskable+ 64bit+
                Address: 0000000000000000  Data: 0000
                Masking: 00000000  Pending: 00000000
        Capabilities: [6c] HyperTransport: MSI Mapping Enable- Fixed+
        Kernel driver in use: HDA Intel

0# cat /proc/asound/devices
  0: [ 0]   : control
  1:        : sequencer
 16: [ 0- 0]: digital audio playback
 17: [ 0- 1]: digital audio playback
 24: [ 0- 0]: digital audio capture
 25: [ 0- 1]: digital audio capture
 33:        : timer

# cat /proc/asound/pcm
00-00: AD198x Analog : AD198x Analog : playback 1 : capture 3
00-01: AD198x Digital : AD198x Digital : playback 1 : capture 1