Re: orca, åter igen orca, på linux debian på usb.

Jag fortsätter på listan.  Mitt fel...

Den 3 december 2010 10:25 skrev Bardia Zakeri <bardiazakeri@gmail.com>:
> anders använder du oskcå också orca eller ?

Nej, jag har bara provat den av ren nyfikenhet.
Paketet heter gnome-orca, om du vill installera det.

Sök paket på http://www.debian.org/distrib/packages

Information om paketet orca hittar du på http://packages.debian.org/gnome-orca

När man installerat paketet så kan man göra så att orca startar direkt
när man loggar in i gnome.
Starta Orca, borde finnas under Program-menyn.
När Orca kör, gör följande:

Sytem -> Inställningar -> Uppstartsprogram
Fliken Alternativ
Klicka på knappen "Kom ihåg för närvarande körande program"

Nu skall Orca köra igång när du loggar in.  Hur man gör i gdm
(inloggningsfönstret) har jag inte funderat över.  Men jag har för mig
att det finns något alternativ även där för att starta Orca.

Jag har inte någon erfarenhet alls över hur brltty fungerar.

Här är mer information om handikapstöd i Debian installer.

http://wiki.debian.org/DebianInstaller/Accessibility

Det finns några tips om hur man installerar med röstuppläsning och får
Orca att fungera direkt vid start.

Här är mer information om hur det står till med bland annat
röstuppläsning och brailstöd i Debian.

http://wiki.debian.org/accessibility

Finns även en mailinglista om detta:

http://lists.debian.org/debian-accessibility/

Lycka till.
/Jackson

> nu anänvder jag fedora och ibland ubuntu .
> för jag klarade inte debian därför
> men har en fråga om  punktskrift för debian .
> brltty .

Jag har inte någon aning om hur brltty fungerar, jag har inte behov
eller kunskap om det.

> vart hittar jag brltty till deiban ?

Leta bland http://packages.denian.org/

Här hittar du paketet:
http://packages.debian.org/search?suite=default&section=all&arch=any&searchon=names&keywords=brltty

> jag  fick orca att fungera igår ja
> orca är talsyntesprogtramet programet i gnome
> men har  fedora som sagt för tillfället
> där fungerar orca

Som skrivet, vill du ha hjälp om Fedora, så använd en annan lista. Här
är det inte så troligt att det finns så många som kan hjälpa dig med
det.

/Jackson