Re: Braille-terminaler i Sverige

On 29 Nov 2010, at 18:10, Mats Erik Andersson wrote:
> För två månader sedan hade jag ett samtal i Stadsbiblioteket
> och har sedan dess grunnat på frågan om blinda i Sverige kan
> nyttja brltty utan några som helst svårigheter för GNU/Linux
> och BSD. Vet någon hur saken står till?

Jag har hjälpt en synskadad person med Papenmeier 2D Screen, ansluten via ISA-instickskort, via serieport och via usb-serieadapter. Det funkade bra, inga svårigheter efter att konfig-filen ställts in mot rätt serieport. Språkinställningen var också lätt att göra, och även modifierad/egen teckenmappning om man vill det.

Hur kompablititeten är generellt mot övriga modeller av blindskriftsdisplayer vet jag dock inte, men brltty verkar ha ett brett stöd för olika tillverkare.

> Finns det svårigheter
> eller kunskap vi skulle kunna bidraga kring?

En svårighet jag upplever är ifall datorn strular innan brltty gått igång. T.ex. om en uppdatering strular och man behöver boota en äldre kärna, så visas inte grub/lilo på blindskriftsdisplayen. Eller en filsystemcheck som misslyckas och vill ha root-lösenord för att man ska logga in och fixa manuellt.

> Kan den blinde
> finna hjälp i närheten eller är läget lika slumpartat som
> för oss seende?

Det var mest en slump att den synskadade personen fick tag på mig. Hans (seende) svärson sökte någon i området som kunde  Linux, kontaktade en lokal linux user group och jag nappade. Så någon mer utbredd eller systematiserad hjälp tror jag inte finns, tyvärr.

> I förstone skall brltty inte påverkas av språkinställningen,

brltty har en egen inställning för hur tecken ska mappas till punktskrift, så språkinställningen (locale) påverkar inte detta.

Mvh,
 Stefan