orca, åter igen orca, på linux debian på usb.

hejsan alla !igår efter att läst och följt instruktionerna på engelska vilket var jobbiga. via google sökte jag. då till slut lyckades jag efter allt pillranden att fixa linux debian på usb!
live usb.
då blev jag glad!
äntligen lyckas!
har ubuntu skiva hemma den är inte till usb . den är till datorn bara men iaf på ubuntu fick jag välja hur jag väljer att orca ska starta men det såhär jag har fått veta att man behöver punktdisplay kanske för att få igång orca kanske på debian men tyverr min display är innlämnad på lagning så när allt startar hur kan jag starta orca me kortkomando ? för jag har väldigt dåligt syn nästan ingen så ser lite dåligt på skärmen väldigt ådlig för att anstränga mina ögon för att läsa och gå me musen så vill kunna starta orca själv för med seende hjälp av pappa igår kunde jag inte starta orca och så men i hjelp för debian kunde man se vad orca är och så . men + hur ändrar jag språk till svenska på den debian vertionen ? sen hur jag får speakup att funger i textläget ?

förlåt om jag tjatar på alla här flera gånger men jag har försökt och så som en djur till att lyckas och få debian på någon sätt att fungera först me unetboutin och så som gick åt skogen och tillslut me lite verktyg fick jag min usb minne att ha debian på sig så nu vill jag veta att sätta igång och utforska jag ger inte upp nejnejnejnej!never . så tack hoppas jag får hjälp nu me riktigt beksrivning tack tack , tack ! hejdå