Trådlöst problem

Hej!

Införskaffade en emachines 525 nyligen med broadcoms 4312 chip i.
Win7 (som datorn levererades med) funkar det trådlösa utan problem i.
I debian (testing) så har jag konfigurerat drivrutiner enligt direktiv
på debian wiki. Kortet kommer upp och kopplar upp mot min trådlösa
router, får en adress via dhcpd men kan ej surfa eller komma åt delade
filer på min server.
Men det konstiga är att kopplar jag in med kabel så eth0 får kontakt så
jag kan surfa och sedan drar ur den, då funkar det trådlösa utan
problem. Och så är det varje gång jag startar datorn.
Någon som har varit med om något liknande?