Re: Hård låsning av ThinkPad T510 med Debian Squeeze

On 08/20/2010 10:12 AM, Stefan Alfredsson wrote:

> Jag antar att du kollade /var/log/dmesg och inte output från
> kommandot "dmesg" som visar loggen från den körande kärnan. Du skulle
> kunna kolla övriga loggar i /var/log/, för att lista ut om datorn
> hade hängt sig helt. Finns det andra log-entries som hänt efter att
> den hängt sig så verkar kärnan köra vidare fastän grafiken har hängt
> sig. Detta kan då indikera ett problem med X-drivrutinen.

Jag ser inget speciellt i loggarna, sökte efter error, fail timeout. Enda som såg lite allvarligt ut var möjligtvis wifi, men den har jag ju inaktiverat numera med fysiska knappen på laptopen.

> Fungerar t.ex. ctrl-alt-F1 för att hoppa till konsol? Eller
> ctrl-alt-backspace för att stoppa X-servern?
>
> Kan du pinga eller logga in på din laptop från en annan dator?

Det gick inte att byta konsol eller stoppa X-servern med Ctrl-Alt-Backspace.

> Du skulle kunna prova att köra kärnan från Lenny och se om den
> fungerar bättre.
>
> Mvh, Stefan

Byta till Lenny kärnan kan vara en bra b-plan om det inte går att lösa.

Tack för tipsen!