Re: Hård låsning av ThinkPad T510 med Debian Squeeze

:ǝʇoɹʍ uossɹǝpuɐ ןǝıuɐp '91:41 ʇɐ '0102 ƃnɐ 91 uo
˙ǝzǝǝnbs uɐıqǝp pǝɯ uɐɾɹöq uåɹɟ ɐpuǝ ʇǝɯǝןqoɹd ʇɟɐɥ ɹɐɥ ˙ɹɐƃɐp ɹɐd ʇʇǝ
ɯouı nu uǝƃuåƃ ǝɾpǝɹʇ ɹä ʇǝp ˙puɐןqı ǝʇıן ǝpɐʞuıןq uǝʞsıppɹåɥ ˙åd
ɐʞɔıןʞ ʇʇɐ ʞɔıƃ ʇǝƃuı uǝɯ 'ɐʇʇʎןɟ ʇʇɐ ʞɔıƃ uǝɹɐʞǝdsnɯ ˙ʇןɐʇoʇ sıɔǝɹd
ƃıs ǝʇsåן doʇdɐן uıɯ <
<
¿ʇǝןǝɟ ɹǝʇɟǝ ǝɹɐpıʌ ɐʇǝן ƃɐɾ uɐʞ ɹnɥ ɥɔo ɹɐʌ ˙ƃsǝɯp ı ʇןןǝıɔǝds ʇǝƃuı ɹǝs ƃɐɾ <

˙uǝuıʇnɹʌıɹp-x pǝɯ ɯǝןqoɹd ʇʇǝ ɐɹǝʞıpuı åp uɐʞ ɐʇʇǝp ˙ƃıs ʇƃuäɥ ɹɐɥ
uǝʞıɟɐɹƃ uäʇsɐɟ ǝɹɐpıʌ ɐɹöʞ uɐuɹäʞ ɹɐʞɹǝʌ ås ƃıs ʇƃuäɥ uǝp ʇʇɐ ɹǝʇɟǝ
ʇuäɥ ɯos sǝıɹʇuǝ-ƃoן ɐɹpuɐ ʇǝp suuıɟ ˙ʇןǝɥ ƃıs ʇƃuäɥ ǝpɐɥ uɹoʇɐp ɯo ʇn
ɐʇsıן ʇʇɐ ɹöɟ '/ƃoן/ɹɐʌ/ ı ɹɐƃƃoן ɐƃıɹʌö ɐןןoʞ ɐuunʞ ǝןןnʞs np ˙uɐuɹäʞ
ǝpuɐɹöʞ uǝp uåɹɟ uǝƃƃoן ɹɐsıʌ ɯos „ƃsǝɯp„ ʇopuɐɯɯoʞ uåɹɟ ʇndʇno ǝʇuı
ɥɔo ƃsǝɯp/ƃoן/ɹɐʌ/ ǝpɐןןoʞ np ʇʇɐ ɹɐʇuɐ ƃɐɾ

¿uɹǝʌɹǝs-x ɐddoʇs ʇʇɐ ɹöɟ ǝɔɐdsʞɔɐq-ʇןɐ-ןɹʇɔ ɹǝןןǝ ¿ןosuoʞ ןןıʇ ɐddoɥ
ʇʇɐ ɹöɟ 1ɟ-ʇןɐ-ןɹʇɔ ˙xǝ˙ʇ ɹɐɹǝƃunɟ

¿ɹoʇɐp uɐuuɐ uǝ uåɹɟ doʇdɐן uıp åd uı ɐƃƃoן ɹǝןןǝ ɐƃuıd np uɐʞ

˙uǝuıʇnɹʌıɹp-ɐıpıʌu ɐƃuäʇs uǝp ǝʇuı ɹǝpuäʌuɐ ˙ssǝp uɐuuı ʇǝɯǝןqoɹd
ǝpɐɥ ƃɐɾ uǝɯ 'ƃʞdp pǝɯ ǝpɐɹǝןןɐʇsuıןnɟ ƃɐɾ ɯos ǝdʎʞs ʌɐ ƃɐʇuɐpun pǝɯ
ʎɹoʇısodǝɹ ǝzǝǝnbs ɹä uåɹɟ ʇןןɐ ˙uǝdoʇdɐן ʌɐ uɐpıs åd uǝddɐuʞ ɐʞsısʎɟ
pǝɯ ʇɐɹǝʌıʇʞɐuı ɹä ıɟıʍ ˙015ʇ pɐdʞuıɥʇ oʌouǝן uǝ åd ǝzǝǝnbs uɐıqǝp ɹöʞ
ƃɐɾ <

˙ǝɹʇʇäq ɹɐɹǝƃunɟ uǝp ɯo ǝs ɥɔo ʎuuǝן uåɹɟ uɐuɹäʞ ɐɹöʞ ʇʇɐ ɐʌoɹd ɐuunʞ ǝןןnʞs np

'ɥʌɯ
uɐɟǝʇs

Hej!

Vilket GUI kör du? Gnome, KDE eller något annat. Jag har varit med om
liknande när jag kört Gnome i Debian.
Jag skulle först av allt logga in från en annan dator (via SSH t.ex)
för att kolla om systemet är fortfarande är aktivt. Det är också bra
för att starta om (shutdown -r now) istället för att göra det med våld
(on-off knappen).
Om systemet fungerar skulle jag starta top för att kolla om det finns
några skumma processer igång.
Jag skulle också försöka starta om x-servern fast jag har erfarit att
det sällan fungerar att starta om den med kommando.

/HÖ

PS; jag har lite svårt med top-posting :p