Allmänt problem med parsning av konfigurationer och skript

Min laptop som kör unstable har fått ett generellt problem med parsningen av konfigurationsfiler, t ex /etc/syslog.conf, samt diverse emacs-lispfiler. T ex klagade sysklogd på okända loggnivåer tills jag tog bort alla radbrytningar (\<LF><TAB>) ur syslogd.conf

Troligen är det (än en gång) relaterat till byten av locales och jag har provat att installera om locales och libc6 så att de säkert är av samma version. Någon som vet var jag ska söka vidare? Måste alla textfiler och skript konverteras från us-ascii till UTF-8?

/Fredrik