XFS: idiotfråga?

Jag brukar använda XFS på USB-diskar och håller precis på att göra iordning en ny. Jag hörde i korridoren att man kan köra XFS direkt på en device (alltså direkt på /dev/sdb i mitt fall, ingen sdb1-partition som är skapad via fdisk alltså) och provar detta och det ser ut att fungera fint.

Man-sidan säger "An XFS filesystem can reside on a regular disk partition or on a logical volume." Jag har alltid betraktat t.ex /dev/sda som en rådevice vilket gör att texten inte stämmer men det kanske är fel? När jag söker hittar jag en och annan sida som säger att man ska välja filsystem typ 83 vilket jag brukar göra annars, en del sidor nämner inget men av copy-pastet från forumen verkar en del köra direkt på devicen.

Jag ser kort och gott att det verkar funka men det gnager: har jag gjort något dumt? Är det man Puckad(tm) ifall man gör så här.

Jag vill bara maxa ut max lagringsplats och ha en stabil, datasäker lagringsplats. Allt annat är sekundärt.

Hälsningar Martin