Grafik för Intel 855GM trasigt i Squeeze/testing.

Hej!

Jag skulle vilja trycka på i rätt kretsar, att grafiskstödet
med kärnmodul i915 på grund av den nya KMS-åtkomsten gör det
helt omöjligt att använda Xorg när grafikkretsen är Intels
855GM i en bärbar dator. Datorn eller åtminstone skärmen
låser sig helt efter en liten stund. Första felloggen nämner
att modulen fbcon saknas i kärna 2.6.32, så Xorg avlutar
på grund av vägrad åtkomst till grafikminne.

Kan någon av er nämna vilka kretsar som skulle vara mottagliga
för påtryckningar. Felrapporterna för

   xserver-xorg-video-intel

har flera påminnande rapporter, men det är i egentlig mening
i kärnans "framebuffer"-drivning där problemet ligger.

Från och med nu kan jag aldrig mer rekommendera någon att
nyttja Debian för oprövade maskiner. Den gamla stabiliteten
är bortblåst och nu råder rena experimentverkstaden om grafik
på intelsystem. På min bärbara där jag installerade Squeeze
har jag tvingats köra helt i textläge. Den var hur lätt som
helst att inrätta för Sarge, Etch och Lenny, men Squeeze är
rena skämtet. Dock, samma Squeeze är strålande fager när jag
har en äldre maskin med Intel i815-krets. Det tycks som om
utvecklarna menar att nVidia och liknande är det enda av värde.

Av omsorg om Debian vill jag verkligen lösa denna bråte.
Uppslag eller färdiga lösningar?

Hälsningar

MEA

Använder du Yahoo!?
Är du trött på spam?  Yahoo! E-post har det bästa spamskyddet som finns
http://se.mail.yahoo.com