Re: Jag är ny här

Den 28 oktober 2009 09.24 skrev Karl-Erik Ström <karl-erik.strom@comhem.se>:

> Hej!

Hej

> Försöker att lära mig lite programmering.

Kul,

> Vilka programmerings språk rekommenderar ni mig att använda.

För att lägga till mer information till de svar som du redan fått.

Det finns många programmeringsspråk som lämpar sig som förstaspråk.
Jag skulle då rekommendera något skriptspråk, som python, ruby eller
bash, eftersom det är enkelt att kontrollera hur en konstruktion i
språket fungerar på en kommandorad.

När du valt programmeringsspråk, så är sedan en bra programmeringsbok
något som du skall skaffa.  Det finns böcker att köpa i boklådor i
pappersform, men många böcker finns att få i binär form, som PDF:er.
Dessa kan vara gratis, men även sådanna som man behöver betala för.

Men det är inte bara språket som är viktigt, även den omgivande
programmeringsmiljön.  Man kan välja att använda en editor (exempelvis
Emacs) och ett skalfönster.  Sedan så ändrar man programfiler i Emacs
och sedan provkör programmen i skalet (som även kan finnas i Emacs).
Annars är sk IDE (integrerade programmeringsmiljöe) vara inressant.
Exempelvis NetBeans eller Eclipse är vanliga sådanna. De är skrivna i
Java, men har stöd för att programmera i Java och andra
programmeringsspråk.

Sedan är det bra att ha ett lämpligt projekt som du vill göra.  Något
mål med din programmering.  Det blir lättare att motivera sig då. Det
kan vara vanliga program som kör på din dator, men det kan även vara
program som kör via webben.

Som med val av första Linux-distributionen, har du kompisar som kan
programmera, så välj lika som dem.  Du kan sedan ändra
programmeringsspråk/verktyg/operativsystem.  Men det underkättar om du
har någon i din närhet som du kan fråga när du kört fast. För det
kommer du att göra, det gör alla. ;)

> Det skulla vara bra med ett lätt språk så här ibörjan.
> Tackar för svar.
> Karl-Erik

Lycka till med programmeringen.

/Anders