Re: Kompilera som i686 istället för i386?

Den 28 september 2009 18.51 skrev timebandit <timebandit@dzn.mine.nu>:
> Hej på er.

Hej

> Tyvärr har jag fått en knäpp i huvudet med ett mindre problem.
> Idag kör jag Debian 5 med kernel 2.6.26-1-686.

> Installerade ett program i förrgår och insåg att jag behöver kompilera
> om kärnan igen.
> Systemet idag är installerat med i686 men jag lyckas bara kompilera om
> körnan till i386.

Det är nog inte så stor prestandavinst att kompilera om kärnan från
i386 till i686.
Men det kan ju vara så att du absolut vill.

> Hade tänkt köra kernel 2.6.31.1 men hittar inget om i686.

> Måste man ladda ner en speciell source för i686? Tror inte det för det
> har jag inte behövt tidigare.

Nej, det är samma källkod för alla varianterna av kärnan.

> Hur gör man för att få i686 istället för i386?

Som skrivet, gå in i konfigurationen för kärnan innan du kompilerar
den och ställ om vilken CPU du vill ha, som Mats skriver.
Kom även ihåg att du då behöver kompilera om alla kärn-moduler
som kommer till debian.

Använd debians kernel-kompileringsprogram så att du får ett .deb-paket.
Det finns ett antal handledningar på nätet som du kan använda för
att kompilera om kärnan.

> Tack på förhand,
>
> Kensy

/Anders