Undermålig dhcp hos Comhem.

Hej!

Jag har ett tekniskt spörsmål för att komma runt den
felinställning Comhem nyttjar för dhcp-hyra i deras
nätverk.

Saken är den Comhem sänder tillbaka

    dhcp-server-identifier 10.125.1.11,

vilket enligt rfc1918 ligger i ett oslussbart nät. Denna
maskin finns faktiskt -- den svarar på icmp-ping -- men
protokollen bootps/bootpc blockeras. Det är i själva verket
den närmsta närslussen 83.253.240.1 som kan svara på
våra dhcp-klienter, den värdet på ovanstående parameter
"dhcp-server-identifier" hindar det rätta gensvaret i upp
till två timmar.

Jag kunde komma runt problemet när jag körde en nätsluss
med OpenBSD, men nu har jag åter samma problem med
en ny nätsluss under Linux, så jag undrar hur Ni andra
kommer runt eländet.

Comhem svarade i mars månad:

    "Våra tekniker känner till problemet och
     arbetar på en lösning"!

Jag  väntar än på deras åtgärder.

Många hälsningar.

Ta semester! - sök efter resor hos Kelkoo.
Jämför pris på flygbiljetter och hotellrum: http://www.kelkoo.se/c-169901-resor-biljetter.html